Tutorials Scratch: Movem els personatges

Tutorials Scratch: Movem els personatges

Anem a crear una animació amb Scratch on els personatges es mouen.

 

 60'
Iniciació

A programar!

Comencem a fer moure els personatges

El bloc de moviment és un dels més importants i cal dominar-lo! També veurem que necessitem poder repetir de manera automàtica algunes ordres per moure indefinidament un personatge.

Creem un nou projecte i analitzem la categoria dels blocs de moviment (blocs de color blau).

Provem què passa si fem moure el personatge 10 passes. És poc? És molt? Cada cop que fem clic al bloc el personatge es mou el nombre de passes indicat? Podem canviar-li el valor?

Podem repetir aquest moviment vàries vegades? És el mateix mou-te 50 que repeteix 5 vegades – mou-te 10?

Utilitzant aquests blocs estem construint una estructura iterativa:

Repte 1

Hem d’aconseguir construir un programa en el qual el personatge comenci a moure’s sempre des del centre de l’escenari, avanci cap a la dreta, en tocar la vora reboti i canviï de direcció però sense que estigui cap per avall.

Quan el personatge arriba a la vora no pot anar més enllà, podem fer-lo “rebotar” i que canviï la seva direcció. En canviar la direcció pot passar-nos que el personatge no quedi com esperàvem. Podem utilitzar aquests blocs:

Podem fer referència a qualsevol punt de l’escenari de l’Scratch amb coordenades cartesianes (ja en tornarem a parlar més endavant). Les coordenades cartesianes ens permeten descriure un punt a l’escenari mitjançant dos números:

número x: ens indica la posició horitzontal. Els seus valors a l’escenari de l’Scratch van des de -240 (el punt més a l’esquerra possible) fins a 240 (el punt més a la dreta possible)

número y: ens indica la posició vertical. Els seus valors a l’escenari de l’Scratch van des de -180 (el punt més a baix possible) fins a 180 (el punt més amunt possible)

Coordenades cartesianes
En concret el centre de l’escenari és el (0, 0):

Ves a

Repte 2

Triem un personatge de la galeria que tingui diferents vestits i fem-ne una petita animació de manera que es mogui per l’escenari i vagi canviant de vestit.

I encara més… no parem

L’Scratch ens ofereix altres formes de moure un personatge per l’escenari.

A la categoria Moviment el bloc Gira gira el personatge de manera que queda “mirant” en una direcció diferent i, en conseqüència, quan fem que es mogui ho farà en aquesta nova direcció:

Fem combinacions dels blocs GiraMou-teEspera i Repeteix per veure com es mou el personatge per l’escenari

Així com el bloc Anar a 0,0 envia el personatge al centre de l’escenari, el bloc Apunta en direcció 90 fa que el personatge quedi “mirant” a la dreta, que és la direcció inicial:

A la categoria Moviment el bloc Llisca ens permet desplaçar el personatge fins la posició indicada en el temps indicat:

Fem diferents proves amb aquest bloc i veiem com funciona. Aquest bloc no ens permet utilitzar diferents vestits d’un personatge

A la categoria Moviment els blocs Suma a “x” i a “y” ens permeten moure el personatge en una direcció concreta, encara que el personatge no estigui “mirant” en aquesta direcció. Aquests dos blocs ens permeten també posar valors negatius per desplaçar el personatge en l’altre sentit:

Repte 3

Amb el personatge de la ballarina, que té quatre vestits, fem un programa que comenci amb l’últim vestit, el “ballerina-d” i que els utilitzi tots quatre durant menys d’un segon cadascún. A continuació hem de simular que fa la roda.

La primera part del repte és molt fàcil, només cal anar canviant de vestit dins d’un bloc Repeteix amb el bloc Espera. Per la segona part, hem de fer girar el personatge amb el mateix vestit “ballerina-d” dins d’un altre bloc Repeteix de manera que en cada gir la ballarina es vagi desplaçant cap a la dreta per simular la roda; aquest desplaçament, com que ha de ser cap a la dreta, l’hem de fer amb el bloc Suma a X:

Aquesta roda és una mica barroera. Enlloc de fer que giri 90º podem posar un valor més petit perquè sembli més real, però aleshores haurem de modificar el nombre de repeticions. Podem provar amb 45º i vuit repeticions, però potser haurem de canviar el valor del desplaçament a la “x”.

Podem esbrinar quina relació hi ha entre l’angle de gir i el nombre de repeticions perquè la ballarina faci una roda completa? Podem modificar el programa perquè la ballarina faci dues rodes seguides?

4) Guardar i compartir el projecte

Guardeu i compartiu el vostre projecte.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada