Pla de treball
- On són els personatges?
- Creació d’un escenari
- Disseny i modificació del fons
- Efectes gràfics de l’escenari
Els escenaris
Fins ara hem anat prenent decisions sobre els nostres personatges, ara és el moment de pensar on volem situar les nostres postals interactives. On són els personatges? On els imaginem? Quin entorn volem que els envolti? Potser a la primera sessió ja vam pensar en un escenari, ara l’hem de repensar i descobrir com fer-lo.
Fem-ho pas a pas
- Entrem al nostre compte de l’Scratch i creem un nou projecte anomenat m1repte61.
- Triem l’opció per actuar sobre l’escenari enlloc de fer-ho sobre els personatges. Cal que tinguem clar què és el que tenim seleccionat; si tenim seleccionat un personatge no podrem editar l’escenari i a l’inrevés
- Podem editar el personatge:
- Podem editar l’escenari:
- A l’escenari podem definir diferents fons, de manera equivalent a com definim diferents vestits per cada personatge. Per fer-ho anem a l’opció de Fons:
- El mecanisme per a les diferents possibilitats de creació de fons per a l’escenari és el mateix que per a la creació de vestits per als personatges, triem la via que necessitem en cada moment:
- Triar un fons de la galeria de l’Scratch o bé pujar un fons:
-
- Dibuixar un fons:
- Pujar un fitxer que serà el fons:
- Dibuixar un fons:
-
- També podeu afegir un fons sorpresa (al picar es tria un fons a l’atzar de la galería):
Quan estem a l’escenari també veiem les diferents categories de blocs de programació, això vol dir que també podem programar l’escenari. L’única categoria que no té blocs de programació és el de moviment.
Fem-ho pas a pas
- Triem dos escenaris de l’Scratch.
- Fem que hi hagi un canvi de fons quan passin cinc segons des de l’inici del programa:
Al projecte m1repte61 que tenim obert, creem quatre fons per l’escenari, un de cada manera de les que hem vist. Fem que l’escenari canviï de fons quan premem una tecla.
Podem canviar els escenaris?
Podem actuar sobre com es veu l’escenari, per fer-ho tenim diferents opcions a la categoria aspecte:
Fem-ho pas a pas
- Obrim un nou projecte que s’anomeni m1repte62 on vagi augmentant el color de l’escenari cada segon:
- Aquestes són dues imatges del procés:
- Podem canviar el temps i el valor del canvi de color per aconseguir un canvi més suau:
- El valor de l’efecte gràfic pot ser positiu i negatiu, amb el que podem aconseguir fer-lo i desfer-lo:
Al projecte m1repte62 que tenim obert, programem un canvi de fons d’escenari de manera que apliquem un fer i desfer d’un efecte gràfic tot creant un efecte de transició entre ells. Provem amb diferents efectes gràfics.
El nostre projecte creix…
A la definició de la nostra postal encara no havíem tingut en compte quins serien els escenaris necessaris en funció de la història que volem explicar. Hem de pensar quins són els fons més adients i buscar-los. Obrim el projecte postal i:
- Afegim a la descripció de la postal quins són els escenaris més adients i si hem de fer canvis entre ells segons el desenvolupament de la història, com seran aquests canvis i si caldrà aplicar algun efecte.
- Busquem els fons necessaris per a la nostra història. Recordem que les imatges poden tenir drets d’autor i cal comprovar-ho.
- Guardem en el nostre projecte els escenaris que volem fer servir per tenir-los a punt.
Com que som programadors i programadores parlem de…
- Escenari: espai on es mouen els personatges.
- Fons: imatge, color, textura,… que forma l’escenari.
- Aspecte: característiques del fons referides a colors, intensitat de llum,…
- Efecte gràfic: modificacions que poden aplicar-se sobre una imatge i que ens permeten definir l’aspecte d’un fons d’escenari.